17 mei Vlucht geannuleerd, wat nu?
Helaas kan het gebeuren dat een vlucht geannuleerd wordt. Veel reizigers van Transavia hadden afgelopen weken last van vluchtannuleringen. Deze zomer worden nog eens honderden vluchten door Transavia geschrapt. Wat zijn nu eigenlijk uw rechten als een vlucht wordt geannuleerd? Meestal mag u kiezen tussen geld terug of een andere vlucht. Soms heeft u recht op een aanvullende compensatie. Hier leest u hoe u dat regelt en wat de voorwaarden zijn.
Rechten bij annulering
Ongeacht de reden van de annulering heeft u recht op terugbetaling van uw ticket of een vervangende vlucht en onder omstandigheden vergoeding van gemaakte kosten voor eten, drinken (hotel)overnachtingen en vervoer daarnaartoe. De luchtvaartmaatschappij moet u bij annulering de keuze bieden uit de volgende opties:
- Het ticket terugbetalen binnen 7 dagen.
- Óf een eerstvolgende vergelijkbare vlucht naar uw eindbestemming aanbieden.
- Óf een vergelijkbare vlucht aanbieden op een dag naar uw keuze.
Voorwaarden
- U heeft een los vliegticket gekocht, bij een luchtvaartmaatschappij of via een online reisbureau.
- U heeft een bevestiging van de reservering, met een reserveringsnummer en ticketnummer.
- U vliegreis begint in een EU-land, IJsland, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, of de luchtvaartmaatschappij is in een van die landen geregistreerd.
- De luchtvaartmaatschappij annuleert de vlucht.
Geld terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij
U kunt geld terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Deze is verplicht binnen 7 dagen het geld terug te betalen. U mag een voucher of nieuwe vlucht weigeren. Het geld mag u telefonisch, per e-mail of via een webformulier terugvragen. De luchtvaartmaatschappij mag u niet doorverwijzen naar uw reisbureau. Vraagt u uw geld via het reisbureau terug, dan geldt de betaaltermijn van 7 dagen niet. Wacht niet te lang, het recht om geld terug te krijgen als een luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert vervalt vaak na 2 jaar.
Aanvullende compensatie
Het aanvullend recht op compensatie is afhankelijk van de reden van de annulering én het tijdstip waarop u van deze annulering op de hoogte bent gesteld. U heeft géén recht op compensatie als:
- U minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
- U via een andere route heeft gereisd zonder veel tijdsverlies.
- Er sprake is van overmacht
De luchtvaartmaatschappij hoeft u géén financiële vergoeding te geven wanneer sprake is van een buitengewone omstandigheid. Daarvan is sprake bij abnormale en onvoorziene omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op uit kan oefenen. Uit Europese rechtspraak blijkt dat een technisch mankement in de regel geen overmacht oplevert. Transavia zal naar alle waarschijnlijkheid de compensatie moeten betalen wanneer niet uiterlijk 14 dagen vóór de vlucht is medegedeeld dat de vlucht geannuleerd is.
Vragen
Heeft u vragen over deze blog? Benader dan gerust ons team van specialisten. U kunt ons bereiken op 053-3033000 (Enschede) of 0523-745640 (Hardenberg) of via info@tlcadvocaten.nl.